18.03.2015

150 OSTAJAA SUOMESSA

Visit Finland ja Finnair toivat lähes 150 ostajaa eri puolilta maailmaa Matka-messuille ja Meet Finland -myyntitapahtumaan.

TEKSTI Jari Ahjoharju, Anna Leikkari ja Pirkko Soininnen KUVA MESSUKESKUS, PIRKKO SOININEN ja VISIT FINLAND

Vieraiden ohjelmajärjestelyissä olivat mukana myös Sokos Hotels, Restel, Helsinki Marketing ja Lehtimäki Tilausajot. Kaukomarkkinoilta tulleiden ostajien pretour-ohjelmista vastasivat Oulu/Iso-Syöte, Ruka-Kuusamo, Rovaniemi, Levi, Saariselkä, TallinkSilja Line ja Viking Line. Osa vieraili Tampereella. Suurimmat ryhmät tulivat Kiinasta, Japanista ja Venäjältä.

Tapasimme Meet Finland -tapahtumassa viisi matkanjärjestäjää ja kyselimme heiltä, mitä ulkomaalaiset odottavat Suomen matkoiltaan. Minkä tyyppisille tuotteille on kysyntää? Onko puhtaus myyntiargumentti? Miten matkailijat suhtautuvat kansallispuistoihin?˜

ANASTASIA EGOROVA, Aerotravel, Venäjä

Elämme Venäjällä nyt haasteellisia aikoja. Monet varaavat matkansa itse netin kautta, mutta jos he kääntyvät meidän puoleemme, he haluavat matkapakettiinsa jotain spesiaalia. Ei riitä, että tarjoamme matkat ja majoituksen, vaan mukana pitää olla jännittäviä, mielenkiintoisia ja ennen kokemattomia aktiviteetteja.

Venäläiset rakastavat kylpylöitä ja tulevat mielellään Suomeen kylpylälomalle. On harmi, että hintataso Suomessa on niin paljon korkeampi kuin Baltiassa. Suomessa on kylläkin paremmat hotellit, mutta kaikki eivät ole valmiita maksamaan laadusta. Lomiin voisi hyvin paketoida mukaan urheiluaktiviteetteja, sillä niistä venäläiset pitävät. Erityisesti triathlon on suosittua Venäjällä. Myös kalastus, melonta ja hiihto kiinnostavat venäläisiä.

Jotkut venäläiset haluavat vierailla kansallispuistoissa, mutta hekin valitsevat mielellään helpon ja lyhyen reitin, jonka varrella on kauniita maisemia ja palveluita.˜

LARA CHINOTTI, Il Diamante T.O., Italia

Joulun aikaan ryhmämatkat ovat ehdotto­masti suosituim­pia. Tuomme Rovaniemelle satoja italialai­sia vuosittain tutustumaan joulupukkiin. Viisi vuotta sitten revontulet nousivat hittituotteeksi ja nyt järjestämme paljon matkoja silläkin teemalla. Viemme ryhmiä myös Harrinivaan ja Saariselälle.

Matkat ovat italialaisten mielestä liian kalliita: 1 500 euroa neljän­viiden päivän reissusta on aika paljon. Suomen heikkous ovat hotellit ja palvelu. Suomalainen neljän tähden hotelli ei ole italialaisen silmissä neljän tähden vaan vajaan kolmen tähden majoitus. Joudumme etukäteen koulutta­maan matkalle lähteviä, jotta he eivät he odota liikoja ja pety.

Pohjois-­Norjassakin majoitukset ovat vaatimattomia, mutta siellä osataan käyttää värejä ja palvelu pelaa. On ikävää, että suomalaisten palvelusta tulee aina silloin tällöin moitteita. Järjestämme Helsinkiin Food & Design ­matkoja, jotka ovat suosittuja. Näillä matkoilla vierailemme myös yhden päivän aikana Nuuksion kansallispuistossa ja lyhyt vierailu riittää italialaisille hyvin. Kurjinta on se, että suomalaiset juovat viikonloppuisin liikaa. Monet italiaiset kysyvät minulta: miksi suomalaiset juovat niin paljon, vaikka heillä on niin kaunis maa?

OLE NYSETVALD, NPT Norway ProTravel, Saksa

Suomeen matkustavat yksittäiset matkailijat. Suurin kimmoke matkustaa on aina luonto, luonto ja luonto. Suomi joutuu kuitenkin kovasti kilpailemaan muiden Pohjoismaiden kanssa, teillä kaikilla on yhtä upea luonto, hiljaisuutta ja rauhaa. Mikä erottaisi Suomen kilpaili­joista? Sitä pitäisi minun mielestäni vielä enemmän miettiä. Nyt eri maat tarjoavat samaa tuotetta samoille kohderyhmille.

Olisi hyvä keksiä jotain innovatiivista, sellaista, jota vain Suomi voi tarjota. Olen kuitenkin sitä mieltä, että luonto on se, joka vetää Suomeen, sillä upeita kaupunkeja on maailmassa niin paljon. Suomi on saksalaiselle matkailijalle verrattain kallis. Vaikka saksalaiset viihtyvät luonnossa ja hiljaisuudessa, he eivät kaipaa samanlaista erämaameininkiä kuin suomalaiset. Kun suomalainen vaeltaa kansallispuistossa kymmenen kilometriä, saksalaiselle riittää kaksi ja puoli kilometriä.

On myös hyvä muistaa, että saksalaiset lukevat kaiken informaation mieluiten saksan kielellä, vaikka puhuvatkin hyvin englantia.˜

LEAF WANG, Kiina

Kiinalaiset vaurastuvat ja yhä useammal­la on mahdollisuus matkustaa ulko­maille. Mutta Suomi ei ole tuolla listalla kärjessä, vaan ensimmäiseksi matkuste­taan tyypillisesti Thaimaahan ja Japaniin, Euroopassa ensimmäinen kohde on aina Ranska. Teemme kuitenkin enemmän ja enemmän matkoja Suomeen. Aiemmin tänne tultiin vain työn merkeissä konfe­rensseihin, mutta nyt yhä useampi haluaa matkustaa Suomeen vapaa­ajallaan.

Uniikeimpia tuotteita ovat joulupukki ja lumiaktiviteetit. Revontulimatkat ovat yht´äkkiä nousseet valtavaan suosioon, ne menevät hyvin kaupaksi. Hiljaisuus, puh­taus ja luonnon rauha eivät oikeastaan kovin paljon kiinnosta kiinalaisia. Koska rahaa on nyt enemmän käytössä, ihmiset haluavat lähteä ennen kaikkea ostosmatkoille. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa etsitään tapoja rentoutua luonnon ääressä. Bhutanista on jo tullut kiinalaisten keskuudessa suosittu kohde.

Kiinalaiset eivät halua mennä kansallispuistoihin vaeltamaan, vaan he nauttivat jännittävistä aktiviteeteista: huskyajeluista, moottorikelkkailusta, poroajeluista, pilkki­misestä ja saunomisesta.

IKUKO ENDO, Nordic Japan, Japani

Meillä yksilömatkaajat ovat selvästi suurin ryhmä. Jonkun verran suuntaam­me tarjontaa myös pienille 6–10 hengen ryhmille. Suosituimpia ovat erilaiset tee­mamatkat, erityisesti Muumi­teemamat­kat. Japanissa on paljon 30–40 ­vuotiaita naisia, usein sinkkuja, jotka ovat täysin hurahtaneet Muumeihin. Japanissa ilmestyy lehti, joka pursuaa Muumi­-filosofiaa, jota nämä ihmiset pyrkivät noudattamaan. Suomessa he haluavat käydä Muumimaailmassa, nukkua Naantalin Kylpylän Muumi­-huoneissa, vierailla Porvoossa ja Tove Janssonin Haru-­saarella.

Järjestämme Suomeen myös suosittuja design­-matkoja. Japanilaiset eivät ole kiinnostuneita suomalaisista kylpylöistä. He voivat käydä kerran kokeilemassa, mutta suomalaisissa kylpylöissä vesi on meidän makuumme liian kylmää. Sauna sen sijaan miellyttää enemmän.

Japanilaiset haluavat mielellään tutustua paikallisiin ihmisiin ja syödä paikallista ruokaa. Hiljaisuus, puhtaus ja kansallispuistot eivät varsinaisesti ole japanilaisia var­ten. He voivat kyllä vierailla kansallispuistossa, mutta käynti saa kestää korkeintaan tunnin verran. Japanilaisilla pitää olla paljon aktiviteetteja, tekemistä ja ohjelmaa.˜●

Donec fringilla diam ?

Phasellus ut massa non dui sodales viverra eu a eros. Aenean sagittis odio ut tortor aliquam, sit amet malesuada enim interdum. Quisque sed mi quis eros interdum venenatis. Morbi pellentesque vestibulum neque, ut dignissim dolor.

  • Pellentesque egestas pharetra eleifend.
  • Nam ultricies neque blandit sodales fermentum.
  • Vestibulum eu viverra sapien.

Lorem ipsum 

Quisque pretium neque et lacus rhoncus suscipit. Donec fringilla diam a tempus tincidunt. Suspendisse potenti. Cras fringilla erat erat, et iaculis mi pulvinar eu. Cras non elementum mi. Aliquam aliquam neque elementum, ultricies mauris vitae, pulvinar augue. Etiam aliquet, turpis eget aliquet tincidunt, arcu ligula posuere nunc, nec efficitur leo odio at risus.

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)