18.09.2015
Kysyimme jälleen maakuntajohtajilta heidän näkemyksiään matkailualan tarjoamista mahdollisuuksista heidän maakunnissaan. Esille nousivat kansainvälisyyden korostaminen ja eri toimijoiden välinen yhteistyö.
MITKÄ OVAT MATKAILUN MAHDOLLISUUDET KASVUUN JA TYÖLLISTÄMISEEN MAAKUNNASSANNE?
MAINITSE KOLME OMAN MAAKUNTASI TÄRKEINTÄ MATKAILUKOHDETTA?
JUHA
HAAPANIEMI,
Kymenlaakson
liitto
Kymenlaaksossa etenkin Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan seudun elinkeinoyhtiöt tekevät kovasti töitä matkailualan kehittämisen eteen. Uskomme matkailun suhteellisen nopeaan kasvuun venäläisten matkailijoiden vähenemisestä huolimatta. Esimerkiksi Saksasta tulevien matkailijoiden määrä kasvaa onnistuneiden markkinointitoimien ansiosta.
Luontomatkailun suhteen Kymenlaaksosta löytyy paljon käyttämätöntä potentiaalia. Uskon esimerkiksi pienveneilyn kasvavan nopeasti itäisen Suomenlahden alueella puhdistetun meriveden ansiosta. Kymijoen Korkeakosken haaraan on valmistumassa kalaporras, jota pitkin kalat toivottavasti nousevat pitkälle sisämaahan, ja kalastusmatkailun suosio lisääntyy. Meillä on myös rikas rakennuskulttuuri, jota ei ole aiemmin valjastettu matkailun käyttöön. Maakunnastamme löytyy lukuisia Alvar Aallon suunnittelemia kokonaisuuksia, kuten Kotkan Sunila.
KYMENLAAKSON KOLME TÄRKEINTÄ KOHDETTA:
1. Tykkimäen huvipuisto
Kouvolassa sijaitseva huvipuiston ja vesipuiston kokonaisuus vetää vuosittain yli 200 000 kävijää.
2. Kotkan meripäivät
Heinäkuussa järjestettävä tapahtuma kerää yhteen noin 200 000 ihmistä nauttimaan musiikista, markkinoista ja meritunnelmasta.
3. Repoveden, Itäisen Suomenlahden sekä Valkmusan kansallispuistot
Kansallispuistoihin saapuu vuosittain yli 100 000 ihmistä nauttimaan luonnonrauhasta.●
ASKO
PELTOLA,
Etelä-Pohjanmaa
Matkailuala on kasvanut viime vuosina Etelä-Pohjanmaalla muutaman prosentin vauhdilla, kuten muuallakin Suomessa. Venäläisten turistien määrän väheneminen ei näy maakunnassamme niin vahvasti kuin Itä-Suomessa, koska heidän osuutensa matkailijoista on muutenkin ollut melko vähäinen.
Ulkomaalaisten turistien osalta Etelä- Pohjanmaalla ei odoteta suuria kasvu- lukuja lähivuosina, poikkeuksina ovat kuitenkin ruotsalaiset. Vaikka alueemme yritykset ovat toistaiseksi olleet valtaosin pidättyviä panostamaan kansainväli- seen markkinointiin, länsinaapurimme, etenkin Västerbotten ja sen lähialueet, kiinnostavat sekä veturiyrityksiä että pienempiäkin toimijoita. Myös kotimaan matkailun suhteen odotetaan lähivuosina merkittävää kasvua.
ETELÄ-POHJANMAAN KOLME TÄRKEINTÄ KOHDETTA:
1. Ähtärin matkailukeskittymä
Ähtärissä sijaitsevat esimerkiksi tunnettu eläinpuisto Ähtäri Zoo ja seikkailupuisto Flowpark. Alueella on myös mahdollisuus leireilyyn ja maatilamatkailuun. Matkailukeskittymä panostaa jatkuvaan kehittymiseen.
2. Tuurin ostosmatkailukohteet
Nelosen televisio-ohjelmasta tutut Tuuri ja Keskisen kyläkauppa vetävät ihmisiä ostoksille ympäri Suomen.
3. Power Park ja Härmän kylpylä
Huvivaltioksi julistautunut Power Park valittiin vuoden 2015 matkailuyritykseksi. Härmän kylpylä on sekä vapaa-ajan matkailijoiden että kokousvieraiden suosiossa.●
PAULI HARJU,
Pohjois-Pohjanmaa
Matkailu on Pohjois- Pohjanmaalla suuri työllistäjä, ja matkailumaakuntana olemme Suomen kärkikastia. Matkailuelinkeinon kehittämiseen on suunnattu paljon aluekehitysresursseja. Meillä on käynnissä Lapin kanssa matkailun imagomarkkinointihanke ja lisäksi yhteistyötä Pohjois- Pohjanmaan eri matkailutoimijoiden kanssa ollaan tiivistämässä.
Pohjois-Pohjanmaan valttikortteja ovat Rukan ja Iso-Syötteen matkailukeskukset, Kalajoen hiekkasärkät sekä Rokuan matkailualue. Onnistuneista konsepteista voisi mainita esimerkiksi Rokuan Geoparkin sekä Limingan luontokeskuksen, jonka toimintaa olemme olleet mukana kehittämässä.
Ulkomaisten matkailijoiden osalta emme ole yhtä riippuvaisia venäläisistä matkailijoista kuin idempänä sijaitsevat maakunnat. Vaikka venäläisten matkailu alueellamme on vähentynyt, Länsi-Euroopasta tulevien matkailijoiden määrä on kasvanut. Saavutettavuudella ja hyvillä lentoyhteyksillä on ollut suuri merkitys etenkin kansainvälisten matkailijavirtojen lisääntymisessä.
POHJOIS-POHJANMAAN KOLME KÄRKIKOHDETTA:
1. Ruka
Monipuolinen matkailukeskus. Yksi Suomen suurimmista laskettelukeskuksista: laskupäivillä mitattuna Suomen ykkönen ja markkinaosuus on toiseksi suurin heti Levin jälkeen.
2. Kalajoki
Suomen merellisin matkailukeskus. Toimintaa ympäri vuoden.
3. Oulu (sekä Rokua ja Iso-Syöte)
Moderni bisnes- ja matkailukaupunki. Oulun panostus lentoyhteyksien kehittämiseen edesauttaa myös lähialueiden kehittymisessä ja kansainvälistymisessä.●
TIMO REINA,
Kanta-Häme
Kanta-Hämeessä monipuolinen luonto, kulttuuri ja historia yhdistyvät hyvään saavutettavuuteen. Viimeksi mainitun ansiosta alueemme onkin hyvä kohde stopover-matkailulle. Iloksemme olemme saaneet näkyvyyttä myös kirjallisuusmaailmassa, sillä japanilainen kirjailija Haruki Murakami kuvaili kauniisti Vanajaveden laakson kansallismaisemaa ja Hämeen- linnan seutua kirjassaan Värittömän miehen vaellusvuodet. Kanta-Häme on myös suosittu päivämatkailijoiden keskuudessa, ja uusia mielenkiintoisia kohteita ollaan kehittämässä, kuten Kantolan tapahtumapuisto Hämeenlinnassa, joka korkattiin tänä kesänä AC/DC:n konsertilla.
Maakuntaohjelmassamme pyrimme panostamaan erityisesti kansainväliseen matkailuun. Tuemme matkailualan kasvua ja työllistämistä esimerkiksi Luonnollisesti ulkona -hankkeella, jossa kehitetään terveyttä ja aktiivisuutta lisääviä luontoympäristöön tukeutuvia palvelukonsepteja. Kuljemme hiukan vastavirtaan panostamalla myös Venäjältä tuleviin matkailijoihin. Näen juuri itänaapurissamme merkittävää potentiaalia pidemmällä aikavälillä.
KANTA-HÄMEEN KOLME TÄRKEINTÄ KOHDETTA:
1. Hämeen linna ja Aulanko
Keskiaikainen Hämeen linna on yksi Kanta-Hämeen tunnetuimmista nähtävyyksistä. Lähellä sijaitsee myös Aulangon luonnonsuojelu- ja ulkoilualue.
2. Forssan kansallinen kaupunkipuisto ja Kehräämö
Kansallisessa kaupunkipuistossa voi nauttia luonnosta ja tarkastella rakentamisen muutosta sadan vuoden ajalta. Forssan ytimessä sijaitsevassa vanhassa puuvillakehräämössä järjestetään erilaisia kulttuuri- ja vapaa-ajan tapahtumia.
3. Riihimäen Wanha lasitehdas
Idyllinen tehdasmiljöö tarjoaa matkailijoille mahdollisuuden seurata taidelasin valmistusta ja shoppailla lasilöytöjä kotiin vietäväksi.●
PENTTI
MÄKINEN,
Etelä-Savon
maakuntaliitto
Näen Etelä-Savon matkailussa paljon mahdollisuuksia kasvuun. Erityisesti Venäjän matkailulla on alueemme kannalta suuri rooli, mutta on tärkeää panostaa tulevaisuudessa myös Eurooppaan, Kaukoitään ja Kiinaan.
Etelä-Savon vahvuuksia ovat luonto ja järvimaisemat, jotka ovat Suomen sisälläkin ainutlaatuisia. Ulkomaalaisia houkuttelevat marjastaminen, metsästys ja kalastus. Uutena trendinä näkyvissä on geomatkailu. Etelä-Savossa on myös 49 000 vapaa-ajan asuntoa, joiden asukkaista puolet tulee maakunnan ulkopuolelta. Näen mökkimatkailussa potentiaalia myös ulkomaalaisia ajatellen. Jos se kiinnostaa suomalaisia, miksei se vetoaisi ihmisiin myös Suomen ulkopuolella?
Mielestäni matkailun kasvattamisessa ja markkinoinnissa tulisi korostaa ennen kaikkea kansainvälisyyttä. Myös valtion päättäjien olisi hyvä muistaa kireästä taloustilanteesta huolimatta, että matkailuviennistä saatu euro on yhtä arvokas kuin muustakin viennistä saatu.
ETELÄ-SAVON KOLME KÄRKIKOHDETTA:
1. Savonlinnan Oopperajuhlat
Sekä kävijämäärältään että kulttuurisesti yksi Suomen merkittävimmistä tapahtumista.
2. Taidekeskus Salmela
Salmelan kuvataidenäyttelyt ja konsertit ovat vakiinnuttaneet asemansa, ja taidekeskuksen konsertit kuuluvat kesän suosituimpien tapahtumien joukkoon.
3.Valamon luostari ja Mikkelin ravit
Valamon luostari on merkittävä ortodoksisen kulttuurin ja perinteen vaalija. Mikkelin ravit taas houkuttelevat kansaa ympäri Suomen. ●
ANITA
MIKKONEN,
Keski-Suomen
maakunta
Keski-Suomessa tehdään paljon matkailukeskusten välistä yhteistyötä, joka hyödyttää koko maakunnan matkailua. Erityisesti Jämsän alue kasvaa voimakkaasti Himoksen ansiosta. Keski-Suomi on myös mökkeilymaakunta, varsinkin Päijänne on suosittua loma- asuntoaluetta.
Olemme panostaneet Venäjälle suuntautuvaan markkinointiin yhdessä Kauppakamarin kanssa. Mielestäni meidän tulisi keskittyä houkuttelemaan ulkomaisia matkailijoita esimerkiksi stopover-matkailulla ja räätälöidyillä matkailupaketeilla. Pääkaupunkiseudun läheisyyden vuoksi tänne tulee paljon matkustajia junalla, ja myös lentovuorot ovat lisääntyneet.
Tärkeintä matkailun lisäämisessä on panostaa markkinointiin kansainvälisesti. Markkinoimalla yhteisesti koko Suomea saamme enemmän aikaan – pienimuotoinen markkinointi ei pure.
KESKI-SUOMEN KOLME KÄRKIKOHDETTA:
1. Himos
Tunnettu laskettelu-, golf-, festivaali- ja muu vapaa-ajanviettokeskus on Keski- Suomen vetovoimaisin kohde.
2. Peurunka
Laukkaalla sijaitseva hyvinvointikeskus on suosittu vapaa-ajanvietto- ja kokous- paikka.
3. Jyväskylä
Erityisesti kaupungissa järjestettävä Neste Oil Ralli, sekä messu- ja kongressi- keskus Paviljonki.●