03.12.2015

LIIAN TYLSÄ TERÄ?

Suomen on hiottava matkailumarkkinoilla ydinviestinsä terävämmäksi, jos haluamme kilpailla globaaleista turistivirroista, toivovat Tallink Siljan varatoimitusjohtaja Pasi Näkki ja Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander.

TEKSTI Mari Kuusinen KUVA Niklas Sjoblom

Pasi Näkin edustaman Tallink Siljan matkailijoista noin kymmenisen prosenttia tulee Aasian maista ja suunnilleen saman verran Pohjoismaiden ulkopuolelta Euroopasta. Kaj ”Tico” Takolander kertoo, että Viking Linella trendi on samansuuntainen. Juttelimme heidän kanssaan siitä, miten globaalit turistivirrat ohjataan jatkossa Suomeen ja maastamme tehdään entistä vetovoimaisempi?

SUOMESTA STOPOVERKOHDE

Pasi: Potentiaaliahan on valtavasti, kuten Euroopan lisäksi esimerkiksi Aasian maat ja niin kutsutut BRICS-maat eli Brasilia, Venäjä, Intia, Kiina ja Etelä-Afrikka. Näissä maissa on huikea populaatio ja valtavasti ostovoimaa. On helppo ajatella suppeasti vain lähimarkkinoita, kun pitäisi nähdä pidemmälle. Aasia on ollut jo jonkin aikaa vahvasti mukana yhtiömme strategiassa ja se on kantanut hedelmää.

Tico: Vielä ei kuitenkaan ole mietitty loppuun asti, mikä on se Suomi, jota haluamme viedä maailmalle. Miksi kukaan, niin sanotusti masokisti, tulisi tänne vaikka sydäntalvella?

Pasi: Suomesta, etenkin Helsingistä ja maan muista suurista kaupungeista, pitää saada kiinnostavia stop-over-kohteita ulkomaalaisille. Helsingissä pitäisi olla houkuttelevaa viettää vaikka vain se kuudesta kahdeksaan tuntia, jonka lentokoneen vaihto vaatii. Tämä vaatisi kyllä enemmän lentoyhtiöitä, joiden reitit ulottuisivat tänne. Yksi kotimainen ei ihan riitä. Lentoreittien kautta meidän olisi mahdollisuus päästä käsiksi myös esimerkiksi Lähi-idän markkinoille, kuten Qatariin, Arabiemiraatteihin, Saudi-Arabiaan tai Omaniin. 

Tico: Näen, että yhteistyö muiden Pohjoismaiden, etenkin Tukholman ja esimerkiksi Baltian maiden kanssa kannattaa. Liittoutumisesta hyötyvät kaikki, sillä näin saadaan houkuteltua isompia massoja. Kunhan tosiaan nuo kuljetukset ovat kunnossa ja liikenneyhteydet pelaavat.

ENEMMÄN OHJELMAA, KIITOS

Pasi: Kansainväliset trendit näyttävät, että matkailu siirtyy ryhmämatkailusta yhä enemmän yksittäisiin matkailijoihin eli omatoimisiin fit-matkailijoihin. Kysymys kuuluu, mitä tarjottavaa Suomella ja etenkin Helsingillä on heille vuoden ympäri jokaisena päivänä?

Tico: Aivan, en ole huolissani esimerkiksi Aasiasta tulevista isoista ryhmämatkailijoista, sille heille laaditaan valmiit matkaohjelmat, mutta fit-matkailijoille pitäisi Stadissa olla enemmän tarjontaa. Kahvilat, kulttuurikokemukset ja nähtävyydet pitäisi pitää auki joka päivä, eikä vain jouluna ja juhlakausina.

Pasi: Meiltä puuttuu myös rohkeutta luoda trendejä. Miksei vaikkapa Helsingin saaristoon voisi luoda kesän ajaksi pop up -saarta, joka olisi kuin pieni Ibiza?

Tico: Suomen saaristo on tosiaan jotain todella ainutlaatuista. Tällä hetkellä sitä voi ihastella lähinnä laivojen kyydistä näyteikkunan takaa, mutta miten saisimme matkailijat myös kokemaan saariston niin, ettemme samalla tallaa sitä pulveriksi? Siellä toimii niin sanottuja pp-yrityksiä, eli pirun pieniä yrityksiä, jotka pitäisi jotenkin yrittää houkutella mukaan toimintaan.

Pasi: Jos me emme itse pysty luomaan Helsingistä houkuttelevaa, ainahan voimme palkata apua myös muualta.

Tico: Ruokakulttuurimme Helsingissä on kehittynyt ja hyviä ravintoloita löytyy jo. Kallio on myös Stadin Berliini ja monella tapaa kiinnostavampi paikka kuin vaikkapa Tukholman SoFo. Emme voi kuitenkaan kilpailla Berliinin tai muiden suurkaupunkien kanssa volyymilla, siksi meidän tulisi kaivaa esille se omaperäinen suomalaisuus.

YHTENÄINEN VIESTI KUNTOON

Tico: Suomalaisissa matkailun kehityshankkeissa näkyy se, että olemme vähän insinöörikansaa. Asioita kehitetään tuotanto edellä. Usein unohdetaan, että matkailu on valtavan tärkeä elinkeino.

Pasi: Hankkeita on tosiaan monia, mutta matkailun edistämisen tulisi olla tärkeä osa myös valtiotason politiikkaa. Miksei meillä voisi olla matkailuministeriä?

Tico: Aivan totta. Matkailulla on tärkeä työllistävä merkitys. Näen, että tärkeintä olisi panostaa matkailun viestintään. Kuulin vastikään Henna Virkkusen sanovan, että Suomi on vuonna 2025 Pohjoismaiden houkuttelevin matkailumaa. Mutta kysymys kuuluu, millä kärjellä? Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista olisi miettiä, mikä on kärkiviestimme maailmalla?

Pasi: Hankkeista tuntuu puuttuvan yhtenäinen linja. Ongelma on se, ettei meillä ole Suomesta yhtenäistä viestiä maailmalle.

Tico: Samaa mieltä, viestin kärki uupuu. Mitä me haluamme kertoa Suomesta matkailumarkkinoilla? Kilpailu on kovaa, sillä Tukholma, Viro, Pietari ja Baltian maat haluavat kakusta siivunsa. Valitettavasti talvi, lumi ja joulupukki, jotka ovat toki varsin kivoja asioita, ovat liian rajallisia. Haluaisin keskustelua siitä, mitä on aito suomalaisuus. Minun mielestäni se on esimerkiksi sauna.

Pasi: Tarvitaan myös tiiviimpää yhteistyötä kaupunkien, yrittäjien ja julkisen sektorin välillä. Eri hankkeisiin ei mielestäni sitouteta porukkaa tarpeeksi hyvin. Kuka tekee seurannan ja vastaa siitä, että suunnitelmia myös noudatetaan?

Tico: Aitojen tarinoiden ja aidon suomalaisuuden kaivaminen esille kannattaisi. Se olisi valttimme matkailumaana.

MITÄ 2020-LUVULLA?

Pasi: Jos saamme luotua Suomelle yhtenäisen viestin maailmalle, hankittua hyvät yhteistyökumppanit maailmalta ja Suomesta, on meille kaikki matkailun saralla mahdollista.

Tico: Pikku hiljaa aletaan oivaltaa, ettemme vain voi odottaa kotona, että puhelin soi. Meidän on myytävä Suomea ja tätä varten tarvitsemme hyviä yhteistyökumppaneita. Yhteistyötä tarvitaan yli toimialarajojen, mutta valitettavan usein tuntuu, että kateus voittaa kiiman.

Pasi: Jos Suomesta tulisi lentoyhtiöiden stop-over-kohde tai lisää lentoyhtiötä tulisi Suomeen, niin kaikki varmasti hyötyisivät. Tärkeintä on työn suunnittelu ja seuranta, joka tuppaa usein unohtumaan. Tähän työhön tarvitaan Visit Finlandin tapaisia tahoja.

Tico: Uskon, että jos taloustilanne, geopoliittinen tilanne ja esimerkiksi Euroopan pakolaistilanne eivät aiheuta pahaa kriisiä, on mahdollista, että vuonna 2025 kolmannes Suomen matkailijoista tulee kotimarkkinoiden ulkopuolelta.

Pasi: Minä taas näen, että jos hiomme tuotteemme kuntoon, viestimme on vahva ja saamme kaikki kärkihankkeet maaliin, voimme kasvattaa ulkomaalaisten matkailijoiden määrää jopa 5−9 prosenttiyksiköllä vuodessa.

Tico: Mahdollisuuksia on lukemattomia ja voimme hyvin sorvata Suomesta matkailun mallimaan. Uskon, että uudenlaiset innovaatiot, kuten vaikkapa saunojen vuokraaminen airbnb-tyylillä saattavat olla tulevaisuudessa kasvava bisnes.

Pasi: Tärkeintä olisi kannustaa innovaatioihin ja olla avoin hulluillekin ideoille. Olkoon se sitten vaikka se pop up -saari Helsingin edustalla. 

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)