14.03.2016

SEIKKAILIJAT HEITTÄYTYIVÄT UUSIIN ELÄMYKSIIN

Visit Finlandin ja Finnairin 100 days of Polar Night Magic -markkinointikampanja kerää huomiota maailmalla. Viisi seikkailijaa maailman eri kolkilta hehkuttaa somessa revontulia, savusaunoja, arktista rallia ja tuntureita. Suomen Lappi on nyt in!

TEKSTI Pirkko Soininen KUVA Polar Magic -seikkailijat

Suomi on täysin lumonnut minut. Olen jo täällä ollessani alkanut selvittää, miten voisin jäädä. Toivon, että voisin palata elokuussa tekemään kansainvälisen erämaakurssin Tampereelle. Ja sen jälkeen unelmoin löytäväni Lapista töitä, sanoo englantilainen Sophie Nolan, yksi viidestä seikkailijasta, jotka osallistuivat Visit Finlandin 100 days of Polar Night Magic -markkinointikampanjaan.

Kolmen kuukauden seikkailumaraton houkutteli monia, hakemuksia tuli ympäri maailmaa noin neljä tuhatta. Mittavasta hakijamäärästä valituksi tulivat Yuichi Yokota (30) Japanista, Zhuoyin He (30) Kiinasta, K. Chae (36) Etelä-Koreasta, Matthias Huber (34) Saksasta ja Sophie Nolan (24) Isosta-Britanniasta. Valintakriteereissä painotettiin osanottajien näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä kokemusta ulkoilmaelämästä.

Finnair lennätti viisi seikkailijaa Suomen Lappiin joulukuun puolessa välissä ja he viipyivät pohjoisessa 90 päivää.

– Matkustajavirrat Finnairin Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä tarjoavat merkittävän mahdollisuuden suomalaisille matkailuyrittäjille. Taustalla on myös Visit Finlandin haastajabrändi: Suomi ei pysty haastamaan kilpailijamaita suurella markkinointibudjetilla, minkä vuoksi matkailumarkkinointia on tehtävä uudella, omaperäisellä tavalla, joka puhuttelee kohderyhmää, kertoo Visit Finlandin kampanjasuunnittelija Minna Myyrinmaa.

– LUIN KAMPANJASTA Cooler-lehdestä ja innostuin heti. Perhe ja ystävätkin patistivat, että tämähän on juuri sitä mitä rakastan, kertoo Nolan, joka valmistui yliopistosta muutama vuosi sitten ja on työskennellyt siitä lähtien graafisena suunnittelijana Manchesterissä.

– Tiesin Lapin, mutta vain sen takia, että se on Joulupukin koti, nauraa Nolan.

– Melkein kaikki korealaiset tietävät Suomen xylitolin takia. Muutama vuosi sitten Koreassa pyöri mainoskampanja, jossa kerrottiin, että suomalaisilla on hyvät hampaat, koska pureskelette xylitolpurkkaa ennen nukkumaan menoa. Olen ollut kauan myös Muumi-fani, kertoo puolestaan eteläkorealainen K. Chae, joka on ammatiltaan valokuvaaja.

Ennen Suomea hän kuvasi kaksi vuotta Afrikassa ja sitä ennen vuoden Aasiassa.

– Ajattelin, että ehkä olisi aika ottaa kuvia vaihteeksi jossain kylmässä.

KAMPANJA KESKITTYY talveen ja talviaktiviteetteihin. Ohjelma rakennettiin sellaiseksi, että se esittelee mahdollisimman monipuolisesti Suomen talvea.

Seikkailu alkoi puukon teolla, jonka jälkeen seikkailijat osallistuivat hiihtokouluun. Seuraavaksi ryhmä pääsi metsästämään revontulia. Jouluna he hakivat kuusen metsästä ja leipoivat pipareita. Tämän jälkeen oli vuorossa Arctic Survival, jossa ryhmä majoittui telttaan Riisitunturilla. Vuosi vaihtui ralliauton kyydissä. Seuraavaksi oli vuorossa Snow Labyrint, joka sisälsi muun muassa lumikenkäilyä. Täältä ryhmä siirtyi kuvaamaan haukkoja Utajärvelle. Sen jälkeen vuorossa on ollut muun muassa vierailu porotilalla, koiravaljakko-ajelua, Sampo-jäänmurtajalla risteilyä, luistelua, viiden tunturin valloitusta, jääkiipeilyä, leijahiihtoa ja jääsukellusta.

– Ihan viimeisenä ryhmä pääsee Helsingissä kokemaan vielä urbaania kaupunkikulttuuria. Yhteensä tarjosimme heille siis 18 erilaista talviaktiviteettia ja kokemusta Suomesta, kertoo Myyrinmaa.

NOLANILLE YKSI seikkailun kohokohdista oli kiipeäminen Riisitunturin huipulle.

– Katsoimme aurinkoa ensimmäisen kerran kaamoksen jälkeen. Se oli maagista. Myös sauna ja avantoon pulahtaminen Vuontisjärvellä ovat olleet elämyksiä. Minusta on tullut ihka aito savusauna-fani. Myös K. Chae on rakastunut suomalaisiin saunoihin, vaikkei hän koskaan Koreassa ole pitänyt saunomisesta.

– Olen tajunnut, että eivät ne ole mitään oikeita saunoja olleetkaan, K. Chae naurahtaa.

– Olen nauttinut seikkailun jokaisesta minuutista. Meille on esitelty monipuolisesti Lapin maisemia ja aktiviteetteja. Ensimmäisestä päivästä lähtien olemme saaneet heittäytyä täysillä kokeilemaan uusia juttuja. Nyt odotan erityisesti jääkiipeilyä, Nolan jatkaa.

Sophie Nolan rakastui jopa hyytävään kylpyyn Vuontisjärvellä. Hänestä on tullut vannoutunut savusauna-fani.

Sophie Nolan rakastui jopa hyytävään kylpyyn Vuontisjärvellä. Hänestä on tullut vannoutunut savusauna-fani.

Valokuvaajana K. Chae odotti erityisesti kauniita maisemia, mutta on hän nauttinut myös aktiviteeteista.

– En olisi ikinä kokeillut esimerkiksi hiihtoa, moottorikelkkailua tai arktista rallia, mutta ne ovat olleet hauskoja. Olen tajunnut, että pohjoisessa on talvisin vaikka mitä tekemistä. Taidan odottaa eniten jääsukellusta, vaikka pelkäänkin vähän merta.

– Halusin kuvata mahdollisimman paljon revontulia. Olen joka ilta valmiustilassa ryntäämään ulos, jos taivas on kirkas ja näkyy revontulia. Valitettavasti niitä ei ole joka ilta näkynyt, silti niiden kuvaamiseen en kyllästy koskaan, K. Chae kertoo.

K. Chae odotti valokuvaajana erityisesti upeita maisemia, mutta on nauttinut myös eksoottisista aktiviteeteista.

K. Chae odotti valokuvaajana erityisesti upeita maisemia, mutta on nauttinut myös eksoottisista aktiviteeteista.

KAMPANJAN TAVOITTEENA on vahvistaa Suomen mielikuvaa houkuttelevana ja kiehtovana talvimatkailumaana. Kampanjan koukuttavuus perustuu osallistujien aktiiviseen kokemusten jakamiseen ja seuraajien osallistamiseen sosiaalisen median kanavissa kuvien ja videoiden avulla.

Vaikka kampanja ei ole vielä loppu, voidaan jo sanoa, että se on ollut menestys: Kampanjasaiteilla oli ensimmäisessä vaiheessa yhteensä noin 400 000 kävijää. Mediajulkaisuja on ollut tähän mennessä 478 kappaletta.

Myyrinmaa kiittää yrittäjiä, jotka ovat olleet innolla mukana. Esimerkiksi somessa hastagilla #polarnightmagic he ovat jakaneet seikkailijoiden tuottamaa sisältöä aktiviteeteista. Kampanjapartnereiden lisäksi Visit Finland on tehnyt yhteistyötä muun muassa House of Laplandin ja Haltin kanssa.

– Kampanja on saanut merkittävää näkyvyyttä kohdemarkkinoiden lisäksi myös muualla maailmassa. Kampanjasta uutisoi esimerkiksi brittiläinen laajalevikkinen The Independent -sanomalehti ja The Korea Herald Etelä-Koreassa, kertoo Myyrinmaa.

PARHAITEN TIETO on tietysti levinnyt seikkailijoiden blogipostausten, Instagram- kuvien, twiittien ja Facebookin kautta.

– Käsitykseni Suomesta on täysin muuttunut. Pohjoisessa on yksinkertaisesti uskomatonta. Olen matkustellut jonkin verran, mutta Suomi on yksi upeimmista paikoista. Ihmiset ja elämäntapa ovat extremeä, koska kylmyys tekee pienistäkin askareista kovempia, kertoo Nolan.

K. Chaen käsitykset Suomesta eivät ole seikkailun aikana muuttuneet, mutta ne ovat vahvistuneet.

– Jopa erämaassa on täällä mukavaa ja turvallista. Tulen muistamaan Suomen unohtumattomista maisemista, mutta ennen kaikkea maailman ystävällisimmistä ihmisistä. Kun kaunis maisema pitää sisällään kauniita ihmisiä, ei ole toista paikkaa maailmassa, jossa mieluummin olisin, K. Chae sanoo. ●

K. CHAE, kchae.com and @kchae.
SOPHIE NOLAN, sophienolan.com and @sophienolan118

 

SEURAA KAMPANJAA!

polarnightmagic.com

#polarnightmagic

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)