09.06.2016

SUURLÄHETTILÄÄSTÄ MATKAILUA MYYMÄÄN

Matkailun edistämisessä on kyse viennistä, uudistusten tavoitteena on yhden luukun periaate. Palvelua saa nyt paremmin, mutta markkinointi eri maissa on maasidonnaista.

TEKSTI Juha Veli Jokinen KUVA Juha Veli Jokinen

Visit Finland on osa Team Finlandia ja Finnprota, työ- ja elinkeinoministeriön tuore kansliapäällikkö Jari Gustafsson tiivistää työhuoneessaan ministeriössä ja tarkoittaa uudistuksia, jotka veivät maan matkailun edistämisen ”samaan taloon ”. Hän sanoo olevansa uudessa työssään vielä sisäänajovaiheessa. Gustafsson aloitti viime lokakuussa, virkakausi on viisi vuotta.

Häntä pidetään erityisesti Aasian osaajana. Gustafsson toimi suurlähettiläänä Suomen Pekingin ja Tokion suurlähetystöissä 2009–2015. Tätä ennen mies toimi Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankissa Lontoossa ja ulkoministeriössä.

– Kun matkailuasiat saatiin samaan taloon, se tuo säästöjä, tehokkuutta, osaaminen tiivistyy. Keskittyminen Aasian tehostamiseen on strateginen valinta, hän sanoo.

GUSTAFSSON TÄHDENTÄÄ, että nykypäivän kiinalainen matkailija on utelias, vaativa ja – avuton.

– Hän matkustaa ehkä ensimmäistä kertaa, mutta se, että hän vaikuttaa avuttomalta, ei tee hänestä yksinkertaista. Kiinalainen on arvonsa tunteva ja utelias, mutta häntä pitää kädestä pitäen auttaa ja opastaa. Hän vaatii huolenpitoa. Kiinalainen kuluttaa enemmän kuin esimerkiksi japanilainen, Gustafsson muistuttaa.

Hän painottaa, että vielä on suuri kysymysmerkki eri puolilla maailmaa, mitä nykypäivän matkailua aloitteleva kiinalainen oikein haluaa reissuiltaan.

– Me emme sitä tarkkaan tiedä, mutta eivät muutkaan. Kiinalainen haluaa matkustaa kuitenkin ”kiinaksi ”. Hän haluaa opastuksen kiinaksi ja syödä kiinalaista ruokaa. Hän ei välttämättä pidä loimulohesta. Kiinalainen arvostaa arvokasta käyttäytymistä vierasta kohtaan.

Yhdestä asiasta Gustafsson on aivan varma.

– Kiinalainen ei pidä itsepalveluperiaatteesta. Hän arvostaa ja vaatii palvelua, hyvää palvelua. Meillä onkin nyt haasteena, miten saada tavallinen kolmen tähden service viiden tähden palveluksi. Myös japanilaiset vaativat ensiluokkaista palvelua.

Gustafsson painottaa vielä eroa mannerkiinalaisten ja Hong Kongin kiinalaisten välillä.

PORVOON POIKANA Gustafsson näkee Suomen matkailun myyntivalttina tulevaisuudessa yhä enemmän – Lapin, kaupunkikohteiden ja järvi-Suomen lisäksi – saariston. Sinne hän veisi kaiken nähneen ja kokeneekin turistin.

– Ahvenanmaan ja Turun saariston mahdollisuudet ovat huikeat. Pitää kehittää palveluja, konsepteja ja myyntituotteita, pitää tuotteistaa, Gustafsson visioi ja nyökkää innostuneesti toimittajan maalaamille kuville saariston juhannussaloista, yöttömän yön risteilyistä ja -saunoista.

Gustafsson vinkkaa lopuksi yhden ulottuvuuden lisää matkailumarkkinointiin.

– Ei ole Suomelta pois, jos houkuttelevuuttamme lisätään esimerkiksi lähellä sijaitsevalla Pietarin Eremitaašilla tai vaikkapa laivamatkalla Tallinnaan ja sen kiehtovaan vanhaan kaupunkiin. ˜

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)