14.03.2016

TEHDÄÄN YHDESSÄ SUOMESTA SUOSITTU

Visit Finlandin matkailujohtajana vuoden alussa aloittanut Paavo Virkkunen vannoo yhteistyön nimeen. Joulupukin roolia tunnetuimpana suomalaisena brändinä hän hyödyntäisi nykyistä vahvemmin.

TEKSTI Pirkko Soininen KUVA Riikka Hurri

Paavo Virkkunen korostaa haastattelun aikana moneen otteeseen, että yhteistyössä on voimaa. Myös silloin, kun haluamme, että Suomi näkyy ja kuuluu maailmalla. Oli sitten kyse teollisuuden viennistä, investointien hakemisesta tai matkailumarkkinoinnista, pitäisi viestin ytimen olla sama. Kuorolaulussa on enemmän voimaa kuin sooloilussa.

Musiikkivertaus sopii siinä mielessä Virkkuseen, että mies on intohimoinen muusikko, mukana kahdessakin eri bändissä. Hän jos kuka ymmärtää, että tiimissä kaikkien pitää soittaa samaa sovitusta, samassa sävellajissa. 

Suomesta on Virkkusen mukaan rakennettava niin houkutteleva maa, että tänne hakeutuvat niin investoijat kuin matkailijatkin. Tämä onnistuu paljon tehokkaammin, kun kaikki organisaatiot kertovat samoja pääviestejä.

– Kaikki me markkinoimme Oy Suomi Ab:ta maailmalla. Vaikka ydinviesti olisikin sama, se ei sulje pois sitä, etteikö meidän pitäisi tarkasti miettiä toimialamme myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä. Kullekin markkina-alueelle pitää kohdistaa räätälöityjä viestejä valikoituja kanavia pitkin. Vain niin tavoitamme oikean kohdeyleisön, Virkkunen sanoo.

VISIT FINLANDIN yhdistyminen Finprohon vuosi sitten oli iso organisaatiomuutos, joka laittoi monella tapaa toimintatavat ja kulttuurin uudelleentarkastelun alle. Nyt alkukankeudet on ohitettu ja yhteistyö on toden teolla käynnistymässä.

Kun Virkkuselta kysyy, mihin suuntaan hän haluaa Visit Finlandia kehittää mies vastaa pokerinaamalla ”eteenpäin” ja nauraa päälle.

– Ihan oikeasti. Olen heittänyt taustapeilin roskikseen. Kyllä tässä on tarkoitus katsella vain eteenpäin.

Raikkaita päänavauksia voikin odottaa. Virkkunen tuli Visit Finlandiin vahvalla Finnair-taustalla. Hän työskenteli lentoyhtiössä parikymmentä vuotta vaihtelevissa kaupallisissa johtotehtävissä. Viimeksi hän vastasi lentoyhtiön kaupallisista ja strategisista suhteista, kuten oneworld-allianssista sekä kaupallisista Joint Venture -hankkeista.

– Ei mene omakehun puolelle, jos sanon, että minulla on matkailualalta melkein 30 vuoden kokemus, joka on valmentanut tähän tehtävään hyvin monipuolisesti. Olen työskennellyt sekä liikenteen että matkailun puolella varsin erilaisissa tehtävissä, sanoo Area-matkatoimistoakin aikoinaan johtanut Virkkunen.

VIRKKUNEN KOROSTAA, että oleellista on tunnistaa markkinat, joilla on potentiaalia ja kohdistaa markkinointi- ja myyntitoimenpiteet sinne.

– Itse näkisin, että Aasia ja etunenässä Kiina ovat se suunta, josta nopeasti kasvavaa matkailukysyntää kannattaa Suomeen hakea – mitenkään väheksymättä muun maailman potentiaalia.

Tunnen Kiinaa pitkältä aikaväliltä, ensimmäisiä töitäni Kiinan suuntaan tein aikoinaan Beijingin reittiprojektia vetäessäni. Tällä hetkellä poikani opiskelee siellä, ja olen vieraillut maassa varmaan sata kertaa. Kiina on moni-ilmeinen maa, se on sännännyt informaatiotekniikan kivikaudelta lyhyessä ajassa mobiilitalouden etunenään. Se on vahvasti digi, mutta ikiaikainen kulttuuri on silti näkyvästi läsnä kaikessa. Tämä pitää huomioida myös markkinoinnissa.

Muistona omista Kiinan-matkoista Virkkunen kantaa mukanaan kiinalaiseen tapaan termaria, josta hän juo pitkin päivää vihreää teetä. Se kuulemma toimii paremmin kuin kahvi – virkistää. Miehen pitää virkeänä myös työpiste, jonka toimitusjohtaja on vallannut avokonttorista itselleen. Hän työskentelee seisoviltaan korkean pöydän ääressä.

Virkkunen ei ole hätääntynyt siitä, että venäläisten matkailijoiden määrä on merkittävästi vähentynyt. Hän pitää notkahdusta väliaikaisena. Venäjän markkinoiden vahvuus on siinä, että maa on ja pysyy naapurissamme ja sieltä tullaan aina matkustamaan Suomeen.

Virkkunen muistuttaa myös, ettei meitä tunneta edes Euroopassa suinkaan niin hyvin kuin toisinaan kuvittelemme. Hän vastasi aikoinaan kuusi vuotta Finnairin Saksan toiminnoista.

– Kuvittelemme, että esimerkiksi saksalaiset tietävät hyvin Suomen, mutta se ei ole totta, vain pieni osa saksalaisista tuntee spontaanisti maamme.

Saksankielisen Euroopan lisäksi kasvupotentiaalia on myös muualla Manner- Euroopassa sekä Isossa-Britanniassa ja Pohjoismaissa.

VIRKKUSEN MIELESTÄ Suomen vahvuus on - vaikka se saattaa jonkun korvissa kuulostaa kliseeltä - monimuotoinen ja puhdas luontomme. Puhtaus yhdistyy myös luontevasti Finpron Cleantech Finland -hankkeeseen.

Tuore matkailujohtaja tunnustautuu myös Joulupukin faniksi. Suomalaiset eivät hänen mielestään välttämättä ymmärrä, millainen kultakaivos meillä on käsissämme.

Joulupukki on tunnetuin suomalainen brändi maailmalla, mutta olemme hyödyntäneet valkopartaa markkinoinnissa ja suhdetoiminnassa ihan liian vähän. Joulupukin tunnettuus maailmalla on korkea, ja hänen vierailunsa eri maissa ja tapahtumissa yleensä noteerataan medioissa laajalti. Joulupukki on hyväntahtoinen, epäpoliittinen ja -uskonnollinen hahmo, hyväntahdon lähettiläs, josta kenelläkään ei ole pahaa sanottavaa.

Matkailuihmisten kanssa ei voi tehdä yhtäkään haastattelua ilman että päädytään puhumaan saavutettavuudesta. Eikä ihme. Suomi on monesta suunnasta katsottuna maailman tai ainakin Euroopan perukoilla ja liikenneyhteyksien on toimittava, jotta tänne kukaan tulisi. Myös Virkkunen, entisenä lentoliikennemiehenä, korostaa saavutettavuutta. Mitään ei tapahdu, jos liikenneyhteydet eivät toimi. ˜

  • UUDELLEEN HALUAISIN MATKUSTAA rauhassa ympäri Suomen. ˜
  • KAIKKI EIVÄT VIELÄ TIEDÄ, että soitan kahdessa eri bändissä. Bilebändissä laulan ja soitan kitaraa, loungejazzbändissä kontrabassoa. ˜
  • MINULLA EI OLE lemmikkieläimiä, mutta Koillismaan metsissä juoksee muutama poro korvamerkilläni. ˜
  • VAPAA-AJALLA RENTOUDUN PARHAITEN musiikin parissa. Tykkään myös rennosta liikunnasta, jossa maisemat vaihtuvat riittävän nopeasti. Sopivia lajeja tähän ovat pyöräily, rullaluistelu ja laskettelu. ˜
  • NÄIN KEVÄÄLLÄ INNOSTUN luonnon heräämisestä.

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)