03.12.2015

ULKOMAANKAUPPA- JA KEHITYSMINISTERI LENITA TOIVAKKA: ”MATKAILUN ON OLTAVA MUKANA KAIKESSA VIENNIN EDISTÄMISESSÄ”

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka näkee Suomen matkailun vientituotteena, joka pitää ottaa mukaan kaikessa maamme vienninedistämisessä maailmalla.

TEKSTI Juha Veli Jokinen KUVA Valtioneuvosto

Suomi on kehittyvä, moderni yhteiskunta, missä on ainutlaatuinen, puhdas luonto ja neljä erilaista vuodenaikaa ja maa täynnä osaamista. Matkailu on ehdottomasti vientituote, mitä pitää viedä maailmalle vielä enemmän, Toivakka sanoo työhuoneessaan Katajanokalla.

Ministeri patistaa suomalaisia matkailuyrittäjiä tuotteistamaan elämyksiä, osaamistaan ja palvelujaan.

– Ihmettelen, miksi esimerkiksi järvimatkailu ei ole vielä enemmän brändi. Huikaisevan kaunista Saimaata, tai muita maamme järviä, ei myydä tuotteena.

Matkailutuotteen ostaminen pitää tehdä helpoksi, mainonta netissä houkuttelevaksi, hän antaa käytännön vinkkejä ja lisää myyntilistaansa esimerkkinä vielä maailmankuulun saaristomme.

Hänestä matkailuyrittäjät eivät saa nähdä toisiaan kilpailijoina, vaan tarjontaa täydentävinä yhteistyökumppaneina.

– Meillä on ihania, myyviä arkisia asioita vaikka kuinka paljon, ne pitää nähdä, yhteistyöllä tuotteistaa ja verkostoituen markkinoida. Vaikkapa suomalainen sieni- tai marjametsä on tällainen, hän sanoo esimerkin. Suurlähetystökin vei kansainvälisen vieraan sienimetsään.

VENÄLÄISTEN TURISTIEN katoon hän ei näe muutosta lähivuosina. Myös Suomen vienti Venäjälle on pienentynyt muutamassa vuodessa viidenneksen.

– Venäjän huonoon taloustilanteeseen ei valitettavasti ole näkyvissä muutosta. Turisteja on houkuteltava lisää Euroopasta, Pohjoismaista ja Aasiasta, hän pohtii.

Ministeri on tuonut voimakkaasti esille Norjan vientikohteena, mutta myös maksukykyisiä turisteja riittäisi sieltä Suomeen. Vaikka Suomella on läheiset vientisuhteet Ruotsiin, Norja on vientimaana vasta sijalla kymmenen.

Myös niin sanotuista kehittyvistä maista olisi ministerin mukaan potentiaalia lisätä matkailua Suomeen.

– Uskon, että Suomen luonto kiinnostaa laajasti. Myös kehittyvissä maissa on ihmisiä, joilla on varallisuutta ja kiinnostusta matkailla. Heille puhdas luonto on varmasti ikimuistoinen elämys, ministeri uskoo.

HAASTEITA TULEVAISUUDELLE ovat paitsi matkailuelämysten tuotteistaminen myös saavutettavuuden parantaminen.

– Tämä koskee niin lento-, juna- kuin auto- ja laivaliikennettäkin. Ei riitä, että on tuote, se pitää saavuttaa helposti ja päästä liikkumaan, hän painottaa.

Matkustamisesta ja jatkoyhteyksien tärkeydestä Toivakka sai käytännön tuntumaa toimiessaan Finnairin lentoemäntänä 1984–88.

Suomalaisia hän kehottaa palvelussa vielä ystävällisemmiksi ja rohkeimmiksi.

– On oltava ystävällinen ja palvelualtis. Kontaktin saamisessa ja lähestymisessä pitää olla rohkea. Myymisessä ja palvelemisessa on small talk tärkeää. Myyntiin ja markkinointiin pitää Suomessa panostaa ehdottomasti enemmän, hän vaatii.

MINISTERI TOIVAKKA palasi haastattelua ennen juuri vienninedistämismatkalta Kazakstanista, vuoden lopussa hän matkaa Iraniin. Välillä kehitysministeri piipahti muutaman päivän tutustumismatkalla pakolaisleireillä Jordaniassa.

Hän sanoo, että Finpro on keskeinen osa Team Finlandia ja hän on tyytyväinen sen työhön. Hän painottaa, että Finprota ei ole ajettu alas tai lopetettu, organisaatiota on päivitetty.

– Finprota on uudistettu, palvelut ovat nykyään maksuttomia ja kaikkien saatavilla. Team Finland on kuin sateenvarjo, jonka alla kaikki toimii. Finpron ulkomaanverkosto ja edustusverkostomme tekevät hyvää yhteistyötä. Tästä saamme myös kansainvälistyviltä yrityksiltämme kiitosta.

– On myös hienoa, että Finpro toimii sekä auttaen suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään että houkutellen ulkomaalaisia investointeja Suomeen ja markkinoiden maatamme matkailukohteena, Toivakka sanoo.

LENITA TOIVAKKA

  • Syntynyt Helsingissä, mutta asuu Mikkelissä.
  • Opiskeli Helsingin kauppakorkeakoulussa maisteriksi ja teki seminaarityön talousmaantieteessä.
  • Toimi yli kymmenen vuotta kaupan alan perheyrityksessä Mikkelissä, missä sai näkymää Itä- Suomeen ja sen erityispiirteisiin ja matkailuun.

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)