18.03.2015
TARINOIDEN USKOTAAN edistävän tuotteiden myyntiä. Erityisen hyvin tarinoiden katsotaan soveltuvan matkailutarjontaan.
Tarinan tulee olla yksinkertainen, jotta kuulija tai kokija sisäistää sen heti ja helposti. On hienoa, jos löytyy tapa, jolla kuulija pääsee mukaan tarinaan. Ihmisellä on voimakas matkimishalu. Koko henkilöstön tulee toteuttaa tarinaa.
Tässäkään kohtaa ei kuitenkaan pidä ampua yli. Matkailijalla pitää olla vaihtoehtona väistää koko tarinointi. Joku voi haluta pelkkää hiljaisuutta ja yksinäisyyttä. Rakastunut nuoripari ei kaipaa kuin toisensa. Kolmas pitää tarinointia turhanaikaisena humpuukina, eivätkä vehnäsäkeissä naama noessa rumpuja paukuttavat kesäapulaiset – instantshamaanit – vetoa heihin laisinkaan.
Tarinan ei tarvitse olla kertomus. Esimerkiksi vapaat kanat ja luomumunat ovat vahvoja tarinoita. Joskus sadun ja tarinan raja häälyy. Joulupukki käy sellaisesta esimerkistä. Jokainen suomalainen osaa joulupukin tarinan pääpiirteet. Silti se on satu. Muumit ovat vähemmän lähellä tarinaa, mutta herkkiä hekin ovat. Muistan, miten minua aikuisenakin suututti, kun näin eräässä muumipaikassa muumihahmot nurkan takana tupakalla. He olivat ruuvanneet päänsä irti.Tarinassa ei ole tupakkataukoja! ●