03.12.2015

EDUSTAJAT RAPORTOIVAT – TULEVAN TALVEN NÄKYMÄT JA TRENDIT

Visit Finlandin edustajat Euroopassa odottavat hyviä kasvulukuja talvisesongille ja kannustavat matkailuelinkeinoa tekemään yhteistyötä. Kasvuohjelmien tuomat uudet markkinointimahdollisuudet herättävät runsaasti kiinnostusta Suomen päämarkkinoilla.

TEKSTI Katarina Wakonen / Visit Finland

SAKSAN TALOUDELLA menee moniin muihin euroalueen talouksiin nähden erittäin hyvin, ja kuluttajien luottamus tulevaisuuteen on siivittänyt myös ulkomaille suuntautuvan lomamatkailun uusiin ennätyksiin.

Suomen talvisesongin näkymät vaikuttavat lupaavilta muun muassa Lufthansan uusien lentoreittien ansiosta. Kiertomatkat ovat lisänneet suosiotaan, ja siihen liittyvistä hyvinvoinnin ja vaeltamisen tuoteteemoista on saatu hyviä kokemuksia.

Monet matkanjärjestäjät ovat ilmaisseet halunsa myös yhteiskampanjointiin. Visit Finlandin kasvuohjelmista siihen tarjoavat mahdollisuuksia FinRelax ja Merellinen saaristo.

ISO-BRITANNIAN TALOUS on hyvässä vedossa, mikä heijastuu aktiiviseen ulkomaan matkailuun. Britit satsaavat omaan hyvinvointiin. Unelmiin panostetaan ja halu matkustaa ulkomailla on vahvan punnan ansiosta korkealla.

Talvisesongille onkin odotettavissa tuntuvaa nousua. Joulupaketit ovat myyneet hyvin ja tarjontaa on lisätty. Lapin luonto houkuttelee brittejä edelleen: Erityisesti revontulet ja iglut, romantiikka ja eksotiikka kiinnostavat. Käytännöllistä kysyntää on kokonaisvaltaisille matkapaketeille, jotka sisältävät lentokenttäkuljetukset ja mökkeihin toimitettavat ateriat.

Kilpailijoihin verrattuna Suomen valtteja ovat iglut, retkien eli ”safarien” tarjonta sekä lumivarmuus.

RANSKAN TALOUSKASVU on ollut hidasta. Selkeää käännettä odotetaan yhä. Heikon taloustilanteen vuoksi ranskalaiset suosivat kotimaan kohteita ja ovat vähentäneet ulkomaan matkailuaan.

Levottomuudet lomakohteissa Pohjois-Afrikassa ovat saaneet monet ranskalaiset arvostamaan turvallisuutta matkakohteen valinnassa. Suomessakin voidaan odottaa ranskalaisten matkailijamäärien kasvua, sillä muutamat matkanjärjestäjät ovat jo lisänneet charterlentojaan. Teemamatkailijoiden merkitys on nousussa ja uusia erikoistuneita matkanjärjestäjiä on tullut sen myötä lisää. Kulttuuri-, vaellus, valokuvaus- ja seniorimatkailijat ovat esimerkkejä potentiaalisista teemapohjaisista kohderyhmistä.

ITALIALAISET MATKANJÄRJESTÄJÄT ovat toiveikkaita lähitulevaisuuden suhteen. Maan taloudellinen tilanne on parantunut ja kulutus elpymässä. Talvisesongille voidaan odottaa hienoista kasvua.

Matkanjärjestäjät ovat innostuneet lisäämään tuotevalikoimiinsa uusia Suomituotteita. Esimerkiksi Merellinen saaristo -ohjelman puitteissa syntyneitä uusia kesätuotteita voidaan parhaassa tapauksessa saada myyntiin jo ensi kesäkaudelle.

Suomen matkailuelinkeinolle kiinnostavia italialaisia kohderyhmiä ovat muun muassa aktiiviset luontomatkailijat ja seniorit, joiden matkabudjetti on usein keskivertoa painavampi.

VENÄLÄISTEN MATKUSTUSRAJOITUKSET ja EU:n pakotteet vaikuttavat edelleen venäläisten näkemyksiin Euroopan kohteista, eikä nopeaa kysynnän elpymistä ole näköpiirissä. Ruplan kurssi ei kannusta matkailuun euroalueelle ja moni venäläinen pohtiikin nyt tarkkaan lomaa kotimaan ja ulkomaan välillä. Syyskuusta alkaen Schengen-alueen viisumiin on vaadittu sormenjälkiä. Sormenjälkipakon vaikutukset matkailuun jäävät vielä nähtäviksi.

Hinnalla on nyt suuri merkitys matkapäätöstä tehtäessä, mutta ei laadun kustannuksella. Terveellinen gourmetruoka, puhdas ilma, ulkoilu ja rentoutuminen ovat vahvoja trendejä ja vastaavat venäläisten käsitystä hyvästä elämänlaadusta. Näihin teemoihin liittyviä uusia elämystuotteita toivotaan lisää.

Kulttuurimatkailun edistämisessä otettiin uusi askel, kun Suomi esitteli top 10 kulttuurimatkakohdettaan venäläiselle elinkeinolle marraskuussa. Pietarissa Suomi on esillä paremmin kuin koskaan aiemmin Eremitaasissa olevan näyttelyn Modern Architecture and Design of Finland ansiosta. Toivottavasti tämä mahdollisuus käytetään hyväksi, kun Suomea edistetään kulttuurimatkakohteena. 

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)