18.09.2015

KARJALAINEN KEITOS

Neljän yrittäjän porukka korjasi voiton Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailussa. Majatalosta majataloon -retket syntyvät hyvässä yhteishengessä, sillä jokainen yrittäjä tuo pakettiin oman erityisosaamisensa.

TEKSTI Mari Kuusinen
 KUVA Studio Korento/Harri

Nurmeksessa ja Valtimolla toimivat majatalot Puukarin Pysäkki, Laitalan Lomat, Pihlajapuu ja Männikkölän Pirtti ovat jo useamman vuoden kehitelleet yhteistä ruokamatkailutuotetta. Ideana on tarjota vaellusretkiä matkailijoille, jotka yöpyvät majataloissa vuorotellen. Reitti kulkee metsissä ja järven jäällä. Välietapeilla eri majataloissa tarjotaan matkailijoille karjalaista lähiruokaa ja maistellaan esimerkiksi perinteisiä karjalanpiirakoita.

– Suomen Latu tarjosi aikanaan hiihtovaelluksia ulkomaalaisille matkailijoille. Kun ne loppuivat, vanhempani ja Majatalo Pihlajapuun 

Minna Murtonen miettivät, miten vaelluksia saisi jatkettua. Siitä syntyi idea tarjota näitä yhteisvoimin, kertoo Anni Korhonen majatalo Puukarin Pysäkiltä.

Majatalot aloittivat hiihtovaelluksilla noin kymmenen vuotta sitten. Jokainen majatalo tekee ladun vuosittain omalta osaltaan talkoilla. Valtimon kunta avustaa työtä pienellä summalla. Matkailijoiden tavarat kuljetetaan aina seuraavaan majataloon, jossa he yöpyvät, joten vaelluksesta saa nauttia kevyin kantamuksin. Reitin voi kiertää hiihtäen, pyöräillen, meloen tai patikoiden.

JOKAINEN MAJATALO tuo reitille jotain omaansa. Majatalosta majataloon –retkien ideana onkin, että matkailija kokee retkellä neljä erilaista majataloa.

– Puukarin Pysäkissä olemme erikoistuneet puhtaaseen ja lähi- ja luomuruokaan. Pihlajapuun Minna on vastannut yhteisistämatkatoimistosuhteistamme menestyksekkäästi alusta asti. 

Henna Nevalaisen luotsaama Laitalan Lomat tarjoaa matkailijoille porotilatuotteita. 

Lisäksi Laitalan Lomat on suosittu juhlien, kuten häiden viettopaikka. Männikkölän Pirtin emäntä Ritva Ryttyläinen taas on karjalaisen ruokaperinteen todellinen grand old lady ja erikoistunut karjalanpiirakoihin, joita myydään ympäri Suomen.

90 prosenttia Majatalosta majataloon -retkeilijöistä tulee ulkomailta, lähinnä Saksasta. Korhonen kertoo, että Saksa oli heille alusta asti luonteva kohdemaa, sillä maasta löytyy hiihtotaitoista porukkaa. Lisäksi majatalojen väestä useammalla on saksankielen taitoa. 

Yhteistyötoimistoja heille on kertynyt vuosien varrella jo parikymmentä.

– Haaveissamme on laajeta myös Isoon-Britanniaan, Hollantiin ja Belgiaan, miksei Aasian maihinkin. Tosin kahdeksan päivän vaellusta pitää ehkä silloin räätälöidä vähän lyhyemmäksi, Korhonen miettii.

MAJATALOJEN KEITTIÖISSÄ kunnioitetaan suomalaista ruokaperinnettä ja ympäristöystävällisiä arvoja. Korhosen mielestä turhan usein ajatellaan, että ulkomainen ruokakulttuuri on jotenkin suomalaista parempaa. Ruoka tehdään Puukarin Pirtissä karjalaisin perintein eli usein uunissa kypsyttämällä tai hauduttamalla.

– Ruoka tulee meillä lähinnä omalta tilalta. Kesällä salaatit kerätään pihalta ja villiyrtit lähimaastosta. Liha saadaan oman navetan lehmistä ja lampaista, ja ruisleipä leivotaan juureen itse, Korhonen listaa.

Yrittäjien haaveissa on kehitellä myös uusia tuotteita ja laajentaa osaamistaan esimerkiksi gluteenittomiin, vegaanisiin ja raakaruokatuotteisiin.

– Tällaista ruokaa on haastavaa tehdä, mutta toisaalta sitä mielellään haastaa itsensä ja kehittyy. Ulkomailla näkyvät ruokakulttuurissa samanlaiset trendit kuin Suomessakin ja toki meidän täytyy kehittyä niiden mukana.

YHTEISTYÖ MATKAILUYRITTÄJIEN välillä on vielä harvinaista Suomessa. Korhonen uskoo, että yhteisen tekemisen suurin vihollinen on kateus.

– Usein ajatellaan, että toinen on parempi toista. Laatu on kuitenkin löydettävissä keskustelemalla. Meidän porukassamme korostetaan toisten vahvuuksia, eikä keskitytä heikkouksiin. Ja jos sellaisia huomataan, voimme hyvässä hengessä kertoa, missä toisen pitäisi vähän tsempata.

Yrittäjyys vaatii Korhosen mukaan sitkeyttä, paineensietokykyä ja keskeneräisyyden sietämistä. Hän pitää neljän naisen porukkaa valtavana voimana, joka on auttanut jaksamaan vaikeidenkin aikojen yli.

– Olemme hyvin erilaisia keskenämme, mutta meillä on hyvä henki. Kaikilla on myös työssämme omat roolit. Minna tekee valtavasti taustatyötä ja Ritva ja Henna hyväksyvät hullut ideamme. Pidämme porukalla aivoriihiä, joissa tuotteita ja palveluita kehitellään. Yhteydenpitomme on ihan päivittäistä. ˜●


SUOMEN RUOKAMATKAILUKILPAILU KERÄSI LIKI 80 OSALLISTUJAA

HUNGRY FOR FINLAND -ruokamatkailukilpailuun saapui 77 hakemusta Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi. Osallistujia oli Saamenmaalta Saaristoon, idästä länteen.

– Tavoitteenamme oli saada mukaan 30 osallistujaa, joten suuri osallistujamäärä todella yllätti meidät. Kilpailuun osallistui hyvin erilaisia ruokamatkailutuotteita, kuten retkiä, ohjelmallista ruokailua, tapahtumia, käyntikohteita sekä markkinointi- ja yhteistyöverkostoja, kertoo matkailun lehtori ja projektipäällikkö Kristiina Havas Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.

Voiton korjanneiden Majatalosta majataloon -retkien lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa, eli Inari Menu/ Tradition Hotel Kultahovi, Malmgårdin kartano ja Kamariherran Kalaasit Mustion Linnassa. Arviointiryhmä antoi myös kunniamaininnan Food Helsinki HEL YEAH -taskuesitteelle ja Turussa järjestettävälle Food & Fun -ruokafestivaalille. Kilpailun järjestivät Visit Finland, työ- ja elinkeinoministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

– Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta ruokamatkailun tuotetarjontaa, joka perustuu paikallisuuteen. Kilpailu kannustaa yrityksiä yhteistyöhön ja on yksi osa Suomen ruokamatkailun kehittämistä. Kehittämistyö jatkuu Suomen ruokamatkailu -strategian jalkauttamistoimenpiteillä osoitteessa www.ruokajamatkailu.fi, Havas sanoo.˜

Voittaja palkittiin 3 000 euron ruokamatkailutuotteen kehittämisrahalla. He saavat myös näkyvyyttä muun muassa Visit Finlandin kautta. Voittajille ja finalisteille tarjotaan mahdollisuus osallistua kansainväliseen Paul Bocuse Chef -seminaarin työpajaan ja heille räätälöityyn sparraukseen Helsingissä.●

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)