09.06.2016

MERELLINEN SAARISTO ON STARTANNUT VAUHDILLA

Merellinen saaristo -ohjelman kevät on kulunut kiireisesti. Markkinoiden kartoitus ja valloitus aloitettiin Matka-messujen yhteydessä järjestetyssä Meet Finland -workshopissa ja Lahden workshopissa.

TEKSTI Heli Saari / Visit Finland

Tapahtumissa oli mukana lähes kolmekymmentä eurooppalaista matkanjärjestäjää, joille esittelimme ensimmäisiä saaristotuotteita sekä itse aluetta.

Saariston teemat: saaristolaiselämä, majakkasaaret, puukaupungit, kansallispuistot ja UNESCO-kohteet sekä ruukkikylät muodostavat markkinoiden näkökulmasta mielenkiintoisen alueen.

VARSINAISEN LANSEERAUKSEN toteutimme yhdessä Finrelax-ohjelman kanssa ITB Berliinissä maaliskuun alussa. Tähän tapahtumaan oli satsattu paljon ja monia eri toimenpiteitä saatiinkin käyntiin: esimerkiksi tuotemanuaali, e-koulutus, digilehti ja NORR-liite.

Matkanjärjestäjille suunnatun tuotemanuaalin (www.finnland-produkt.manual.de) avulla matkanjärjestäjien on helpompi ottaa valmiita tuotteita tarjontaan. Muutama tuote on jo edennyt tätä polkua pitkin matkanjärjestäjien tuotantoon ja myyntiin saakka.

Matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien sähköinen koulutus lisää kiinnostusta ja tunnettuutta. Tämän kautta saamme myös uusia matkanjärjestäjäkontakteja, joita kutsua tutustumismatkoille. Digilehdessä julkaisemme artikkeleita asioista ja elämyksistä, jotka houkuttelevat matkustamaan Suomeen.

ITALIAN MARKKINOIDEN avaus tapahtui Milanossa Be Nordicissa maaliskuun puolivälissä. Italian markkinoilla saaristo kiinnostaa uutena kohteena, lähinnä kiertomatkoina erilaisin saariston teemoin paketoituna.

Matkanjärjestäjät haluavat tuotteet usein valmiina pakettina, joten Saksan tuotemanuaalin sisältö päädyttiin kääntämään myös englanniksi (tulossa 6/2016 www.finlandproduct- manual.com). Italialaisten pääsesonki kesälomalle on elokuu, mikä on hyvä huomioida tuotetarjonnan suunnittelussa.

RANSKALAISIA SUOMEN kesä kiinnostaa lähinnä aktiviteetti-, luonto- ja seikkailukohteena. Tässä tehdäänkin tiivistä yhteistyötä Outdoors Finland -teeman kanssa. Pyöräilylomat saaristossa, melonta kansallispuistoissa ja rannikolla sekä luontoretket toimivat hyvin ranskalaisille, näitäkin voi toteuttaa yhdistäen ja kiertomatkoina. Ranskalaisten matkatoimistojen koulutusohjelma on alkamassa kesäsesongin jälkeen.

Samalla Euroopan myyntikierroksella, jossa tutustuimme Ranskan markkinoille, kävimme myös Belgiassa ja Hollannissa. Näillä markkinoilla autokiertomatkat ovat suosittuja ja kohteena on usein koko Pohjola. Rannikolla kannattaakin huomioida se, että Norjaan tai Ruotsiin matkaavat autokiertomatkalaiset löytäisivät länsirannikosta kiinnostavan teemareitin, jota ajaa toiseen suuntaan.

MERELLINEN SAARISTO -ohjelmassa on toteutettu jo useita partnerikampanjoita. Tuotteita on saatu myyntiin kaikille markkinoille: yhteensä noin kymmenen uutta tuotetta on tarjolla matkailijoille.

Matkanjärjestäjillä myynnissä olevat tuotteet toimivat lisäksi hyvinä tunnettuuden edistäjinä, mutta myös matkaehdotuksina niille, jotka suunnittelevat omatoimisesti toteutettavia matkoja Suomeen.

Kesällä 2016 toteutamme useita matkanjärjestäjien tutustumismatkoja ja mediamatkoja. Tutustumismatkoilla edellytämme suomalaisilta yrityksiltä, että tuotteet on paketoitu helposti ostettaviksi. Tämä johtaa nopeampaan pääsyn markkinoille ja jakelukanaviin. Mediamatkoja järjestämme matkanjärjestäjämatkojen vanavedessä. Median tuottamat artikkelit ja kuvat lisäävät Suomen näkyvyyttä ja houkuttelevat tutustumaan tarjontaan. Pala palalta teemme Suomen saaristosta kesän ykköskohteen Pohjolassa! ˜

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)