14.03.2016

MERELLISEN SAARISTON ENSIMMÄISET TUOTTEET MYYNTIIN

Neljä matkanjärjestäjää osallistui tammikuussa Merellinen saaristo -ohjelman tutustumismatkalle Länsi-Uudellemaalle sekä Kemiönsaaren ja Teijon alueille. Testimatkalle osallistuneilta matkanjärjestäjiltä edellytettiin, että he ottaisivat koemarkkinointiin kohteita Suomesta ja saaristosta.

TEKSTI

Tutustumismatkalle osallistui muun muassa Anne Götz saksalaisesta ZONISTA GmbH – Destination Travel Experts -toimistosta. Tutustumismatkan seurauksena syntyi 8-päiväinen indis-matkaajille suunnattu kiertomatka, joka alkaa Helsingistä ja päättyy Turkuun. Matkan aikana käydään vuokra-autolla muun muassa Tammisaaressa, Fiskarsin ruukkikylässä, Bengtskärin majakassa sekä Mathildedalin ruukkikylässä. Yöpyminen tapahtuu pienissä hotelleissa ja majataloissa. Lähtöpäiviä on paljon ja odotukset myynnille ovat korkealla.

– Tuotehan on ideaali läpileikkaus Suomen luontoon, kulttuuriin ja kaupunkielämään. Sikäli kun kampanjamme onnistuu, niin uskon hyvän hinta-laatusuhteen ja mielenkiintoisen uuden kohteen myyvän hyvin, Götz listaa.

Tuotetta markkinoidaan Saksassa onlinekanavissa, ja Visit Finlandin kanssa on suunnitteilla yhteiskampanja. Saaristoalueen ihmiset onnistuivat vakuuttamaan Götzin sitoutuneisuudellaan.

– Erityisesti Mathildedalin kylässä oltiin tekemässä kauppaa sydänverellä ja se antaa meillekin uskoa tuotteeseen ja siihen että asiakkaistamme halutaan pitää hyvää huolta. Uuden tuotteen lanseerauksessa yksi epäonnistunut palaute saattaa pilata koko tuotteen tulevaisuuden.

Yhteistyökumppaniltaan Götz odottaa molemminpuolista tukea, luotettavuutta, tiedonantoa ja nopeaa reagointikykyä.

– Usein kauppa voi olla kiinni pienestäkin lisätarkennuksesta. Tämän vuoksi toivomme nopeaa vastausta kyselyihimme, sillä ikävimmillään asiakas kyllästyy odottamiseen ja ostaa tuotteen joltain toiselta ja toiseen kohteeseen.

Merellinen saaristo -ohjelman tavoitteena on rakentaa pitkäjänteistä suuralueyhteistyötä rannikon alueorganisaatioiden ja yritysten kesken. Tavoitteena on sitoutunut, jatkuva markkinointiyhteistyö, joka jatkuu ja vahvistuu ohjelma-ajan jälkeen Visit Finlandin koordinoimana. Aluetta yhdistäviä teemoja ovat: saaret ja saaristolainen elämäntapa, luontoelämykset saaristossa, kansallispuistot ja luontokeskukset, majakat käyntikohteina, UNESCO-kohteet, puukaupungit ja ruukit sekä teollistuminen.˜

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)