14.03.2016

TONNI TULI TÄYTEEN

Keväällä 2001 ministeri Kimmo Sasi piti puheen, jolla hän virallisesti käynnisti matkailualan kunnianhimoisen laadunkehitysprosessin nimeltä Laatutonni. Kuten yleisesti tiedetään, nimi tuli tavoitteesta saada mukaan tuhat matkailualan toimijaa.

TEKSTI Jaakko Lehtonen

Laatutonni lähti räväkästi liikkeelle Länsirannikolta, eräänlaisen onnellisen yhteensattuman kautta. Huomattava, opetusministeriön matkailualan tarpeisiin myöntämä koulutusmääräraha oli nukahtanut yhteen työpöydän laatikkoon Satakunnassa, ja määräajat olivat umpeutumassa. Laatutonni oli heti saatavilla, ja niinpä Länsirannikolta kertyi nopeasti reipas määrä osallistujia.

Laatutonnilla oli useita positiivisia erityispiirteitä verrattuna muihin laadunkehitysjärjestelmiin. Niistä mainittakoon kaksi: mitään erillistä ”plakaattia” ei Laatutonnin ”suorittamisesta” annettaisi, koska laatua ei voi suorittaa valmiiksi, vaan laadunkehitys on päättymätön työsarka. Ja toiseksi, luotiin LaatuVerkko, liki reaaliaikainen tietokanta, jonne asiakkaat ja henkilökunta saattoivat syöttää palautteita. LaatuVerkkoon liittymällä toimija saattoi seurata, miten hänen yrityksensä selviytyy kilpailussa saman maantieteellisen alueen toimijoiden, toimialan ja valtakunnan tasolla.

Ihmismieli on jännittävä! Laatutonnivalmennuksen läpikäyneet eivät pitäneet ajatuksesta, ettei suorituksesta saa mitään ”plakaattia”. Niin Laatutonniinkin lisättiin myöhemmin ”plakaatti”, mutta siinä ei lue, että yritys on suorittanut Laatutonnin, vaan että yritys on mukana Laatutonnissa. Yhtä kaikki, ”plakaateista” tuli suosittuja ja arvostettuja. Niitä jaettiin pääasiassa Matkamessuilla. Joskus vastaanottamassa oli useita kymmeniä yrityksiä samaan aikaan.

Laatutonni on matkan varrella muokkautunut hyvin monella eri tavalla. Samoin LaatuVerkko on jalostunut palvelemaan yhä paremmin laatutonnilaisia. Samaan aikaan LaatuVerkon rinnalle on nettiin tullut suuri määrä asiakaspalaute- ja vertailusovelluksia. On TripAdvisoria ja monta muuta.

Laatutonni saavutti vähitellen kriittisen massan, jolloin kiinnostus sitä kohtaan kasvoi. Kuten usein käy, valmennuksen hinnasta tuli kynnys joillekin toimijoille, vaikka julkista tukeakin myönnettiin usealle mukaantulijalle. Siksi Laatutonni pistettiin halpuutukseen vuoden 2015 alusta ja samalla se moduloitiin hyvin joustavaksi.

Tuloksena oli huima loppukiri, ja tonni tuli täyteen vuoden 2015 lopussa. Runsaat 14 vuotta siihen tarvittiin. Sitkeys palkitaan. Matkamessuilla 2016 tammikuussa jaettiin lukuisia ”plakaatteja” sekä nostettiin malja tavoitteen saavuttamisen kunniaksi.

Hauska numeroleikki: Laatutonni käynnistyi vuonna 2001, nyt mukana olijoita on 1002, eli samat numerot eri järjestyksessä.

Ei laatutyö tietystikään tähän lopu, vaikka suuri merkkipaalu saavutettiinkin. Laatutonni jatkaa vuonna 2016 ja sen jälkeenkin, jatkuvasti uudistuen ja kehittyen. Vaikka Laatutonnin nimeltä meni tavallaan pohja pois, kun tuhat tuli täyteen, ei ohjelman nimeä ole tarkoitus muuttaa. Tuttu jo toimialalla kun on.

Ja vaikea olisi keksiä uutta, iskevää nimeä. Laatukaksitonnia? Ei, tulee vain vaikutelma, että eipä taida laatu kaksista olla. Tästä on hyvä jatkaa, laadukkaasti ja tulevaisuuteen uskoen! ˜

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)