02.06.2015

TYÖTÄ HUVIN VUOKSI

Yhden miehen unelmasta syntynyt Huvivaltio PowerPark valittiin Vuoden Kotimaan Matkailuyritykseksi. Pohjanmaalla uskotaan yhteistyöhön ja ennakkoluulottomiin ideoihin.

TEKSTI PIRKKO SOININEN

 – Olemme otettuja Vuoden Kotimaan Matkailuyritys -tunnustuksesta. 

Tämä on osoitus siitä, että suhtaudumme hauskanpitoon tosissamme, sanoo Huvivaltio PowerParkin johtaja Mikko Kiviluoma.

PowerParkilla menee lujaa: viime vuonna avautui uusi ravintola- ja ostoskeskus. Tänä kesänä elämyskokonaisuutta täydentää PowerParkin oma fantasiamaailma Trulon, jonka on luonut PowerParkin perustaja ja omistaja Johan Lillbacka. Trulonin hahmot seikkailevat kirjasarjassa, mobiilipelissä ja kesäteatteriesityksessä, johon huvipuistokävijät pääsevät tutustumaan ulkoilmateatterissa.

– Tajusimme, että puisto-sana oli jäänyt liian pieneksi, joten syntyi Huvivaltio. Suomen hauskin paikka, joka tuottaa huvinvointia kaikenikäisille lapsille, heidän perheilleen ja ystävilleen. Huvinvointivaltion kehittäminen on päättymätön tarina ja rajana pidämme vain mielikuvitusta, visioi Kiviluoma.

– Mutta ihan vakavasti puhuen, laakereille ei ole varaa jäädä lepäämään, vaan elämystuotetta on kehitettävä joka vuosi.

VUODEN KOTIMAAN Matkailuyritys -tunnustuksen valintaraati korosti perusteluissaan yrittäjyyttä ja rikasta mielikuvitusta, monipuolisia huvinvointipalveluita sekä huvipuiston vetovoiman laajoja vaikutuksia koko ympäröivän maakunnan matkailuyritysten menestykseen.

PowerPark on raadin mukaan yksi maaseutumatkailun erikoisimmista menestystarinoista, jossa pohjalainen yritteliäisyys on tehnyt uskomattomista visioista totta. Huvivaltion syntymisen ja ideoinnin taustalla on yksi henkilö, Jorma Lillbacka.

Lillbackan ja perheyhtiön aktiivisen kehitystyön ja valtavien omalla rahalla tehtyjen investointien tuloksena nykyisen huvivaltion 160 hehtaarin alue tarjoaa vuosittain noin 400 000–450 000 kävijälle ikärajatonta riemua, vauhtia, elämyksiä ja aktiviteetteja.

Mikko Kiviluoma arvostaa Jorma Lillbackan näkemyksiä ja ideoita:

– Vuonna 2006 eräs taloustoimittaja kysyi Lillbackalta, miksei tämä perustanut PowerParkia Kehä Kolmosen liepeille, sinne missä olisi suurimmat asiakasvolyymit. Lillbackan vastaus oli ytimekäs: "Koska minä asun täällä." Tämä on osoitus Lillbackan kotiseuturakkaudesta. Huvivaltio on yhden perheen toteutunut unelma, jonka he ovat rohkeasti ja ennakkoluulottomasti rakentaneet keskelle ei mitään. Käytännössä kaikki tiivistyy kahteen sanaan: naurispellosta huvivaltioksi, Kiviluoma sanoo.

VUONNA 2002 perustettu huvipuisto on nopeasti noussut haastamaan Linnanmäen ja Särkänniemen huvipuistot. Huvivaltio on Etelä-Pohjanmaalla merkittävä työnantaja, sillä se palkkaa joka vuosi yli 400 kesätyöntekijää.

Esimerkillistä on myös seniorityöntekijöiden pestaaminen huvipuiston eri tehtäviin. Tänä vuonna nuorin työntekijä on 14-vuotias ja vanhin 73-vuotias. Joka kesä noin puolet työntekijöistä on uusia.

– Kesätyöntekijät ovat huipputärkeässä roolissa tunnelman luojina. He toimivat asiakasrajapinnassa ja voivat tarjota asiakkaille unohtumattomia elämyksiä, hyvän fiiliksen ja loistavaa asiakaspalvelua.

– Meillä on myös tosi iso sosiaalinen vastuu. Olemme monien nuorten ensimmäinen työpaikka.

Kiviluoma myöntää, että hänelläkin kesti jonkin aikaa, ennen kuin hän tajusi, miten merkittävässä roolissa ovat ne sadat kesätyöntekijät, jotka tulevat "vain" kesäksi töihin.

Vuonna 2009 PowerPark alkoi tosissaan satsata kesätyöntekijöiden koulutukseen. Nyt heidän kanssaan käydään yhdessä tarkasti läpi tavoitteet ja toimintatavat. Satsaus kannatti, sillä jo vuotta myöhemmin huvipuisto sijoittui Taloustutkimuksen Suomi tänään -tutkimuksessa Suomen arvostetuimmaksi vapaa-ajankohteeksi. Saman tittelin PowerPark on saanut jo kolmesti.

– Tunne on ihan ykkösjuttu. Se, millaisen tunteen tämä paikka ihmisissä herättää. Siihen voi vaikuttaa asiakaspalvelulla.

POWERPARKISSA KÄY paljon ulkomaalaisia, mutta huvipuiston puolella heitä ei tilastoida. Majoitustilastojen perusteella Kiviluoma voi kuitenkin kertoa, että ruotsalaiset ja pohjoisnorjalaiset ovat huvipuiston suurimmat ulkomaalaiset vierailijaryhmät.

– On hienoa, että Uumajan ja Vaasan välille on saatu nyt uusi parempi laivayhteys. Sen myötä kävijämäärät länsinaapurista ovat merkittävästi kasvaneet.

Matka Uumajasta Pohjoismaiden pohjoisimpaan huvipuistoon vie vain viisi tuntia.

– Uskon vahvasti ulkomaalaisten matkailijoiden määrän kasvuun, Kiviluoma sanoo.

Yksi vetonaula on tämän kesän uutuuslaite Junker. Hurja vuoristorata on herättänyt kiinnostusta Eurooppaa myöten.

PowerPark on mukana myös VisitFinlandin Pietarin alueelle kohdistetussa perhematkailukampanjassa, jonka kärkituotteiksi on nostettu suomalaiset huvipuistot.

POWERPARK ON tehnyt avoimesti ja ennakkoluulottomasti markkinointiyhteistyötä monien eri toimijoiden kanssa. Yhteistyö Visit Vaasan kanssa on jatkunut jo pitkään.

Kiviluoma nostaa tärkeäksi esimerkiksi onnistuneesta yhteistyötä uuden Lakeudelle.fi-sivuston, jolla ovat mukana Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n kautta kaikki alueen matkailutoimijat Veljekset Keskisestä ja Ähtärin eläinpuistosta Duudsonien Activity Parkiin ja pienempiin toimijoihin. Kaksi kuopiolaista nuorta miestä on palkattu sivustolle reporttereiksi, jotka somettavat koko kesän aktiivisesti elämyksistään lakeudella.

– Olisi tyhmää olla tekemättä yhteistyötä. Tämä on merkittävä hanke, sillä matkailutoimialalla ei ole totuttu tekemään näin konkreettisesti yhteistyötä. Jos jotain, niin Kiviluoma toivoisi, että junaraiteet ulottuisivat PowerParkiin saakka.

– Tai kyllähän ne ulottuvatkin, mutta kun VR ei pysähdy tuossa meidän asemallamme, vaan porhaltaa Kauhavalle. Sieltä on vartin automatka tänne. Kun puolet helsinkiläisistä on autottomia, olisi tosi hyvä, jos tänne pääsisi junalla. ˜●

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)