14.03.2016

VILLI LÄNSI ETSII RAJOJAAN

Vertaismajoituspalveluiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ympäri maailman. Restelin toimitusjohtaja Mikael Backman ja tutkimuspäällikkö Juho Pesonen Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitokselta tapasivat ja miettivät, miten matkailu muuttuu näiden palveluiden mukana.

TEKSTI Mari Kuusinen KUVA Dreamstime

Itä-Suomen yliopiston ja Washington State Universityn tutkimuksen mukaan Airbnb:n kaltaiset vertaismajoituspalvelut ovat muuttaneet matkailijoiden matkustuskäyttäytymistä monin eri tavoin. Airbnb laajentaa tarjontaansa jatkuvasti. Se tarjoaa majoituspalveluita jo 190 maassa ja yli 34 000 kaupungissa. Majoittujia Airbnb:llä on jo yli 60 miljoonaa. Matkailijat ovat tutkimusten mukaan muun muassa pidentäneet viipymistään ja lisänneet aktiviteettejaan matkakohteessa, sekä laajentaneet matkakohdevalikoimaansa. Edistävätkö vertaismajoituspalvelut siis muutakin matkailua?

SUPPEAN KOHDERYHMÄN KOSISKELUA

Mikael: Mielestäni Airbnb:n tuomat edut koskevat vain tiettyä ryhmää matkailijoita. Jos matkailijalla on aikaa esimerkiksi vain yhden yön pysähdykselle pääkaupunkiseudulla, hän tuskin laajentaa aktiviteettejaan, tai viipyy kohteessa pidempään.

Juho: Airbnb:stä on tunnistettavissa kaksi käyttäjäryhmää. Toinen puoli etsii taloudellisia etuja ja saattaa vaihtaa Airbnb-kohteen hotelliin, jos hinta on kohdillaan. Toinen puoli taas niin sanotusti shoppailee isäntiä, jotka antavat matkakohteista arvokkaita neuvoja.

Mikael: Nämä isäntien shoppailijat eivät ensisijaisesti etsikään majoitusta, vaan elämyksiä. He haluavat kokea miltä tuntuu niin sanotusti olla oikeasti kaupunkilainen. Hintatietoiset sen sijaan kuuluvat myös hotellien kanssa samaan kohderyhmään.

Juho: On totta, että kohderyhmä on sama, mutta toisaalta Airbnb voi myös laajentaa tarjontaa esimerkiksi tapahtumien aikaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Savonlinnan oopperajuhlat, jolloin kaikki hotellit ovat täynnä. Tällöin Airbnb voi avata lisää kohteita. Monen matkailijan kannalta vertaismajoitus voi olla myös hieno juttu, sillä näin saattaa aueta enemmän vaihtoehtoja. Otetaan esimerkiksi nyt vaikkapa viiden tähden kelohonkamökki Pohjois-Karjalan peräkyliltä, joka seisoisi muuten tyhjillään.

MÄÄRÄYKSET KAIKILLE SAMOIKSI

Mikael: Itse en käytä Airbnb:n kaltaisia palveluita. Siihen on syynä turvallisuus. Aikaisemmin sanottiin, että älä vie vieraita kadulta kotiin, mutta nyt mennään vieraiden kotiin. Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että nämä palvelut ovat tarjoavinaan yksityishenkilöiden tarjoamaa majoitusta, vaikka moni pyörittää puhtaasti bisnestä uuden teknologian avulla. Yritykset investoivat kämppiin hyvillä alueilla, laittavat ne vuokralle ja kiertävät tätä kautta esimerkiksi paloturvallisuusmääräykset.

Juho: Lainsäädäntö vaihtelee eri maissa, Yhdysvalloissa jopa eri osavaltioiden välillä. Chicagossa Airbnb-vuokraajien on maksettava toiminnasta veroa ja läpäistävä turvatarkastukset.

Mikael: Mielestäni lakien tulisi olla samat kaikille. Miksi hotellien tulee noudattaa tiukkoja anniskelu- ja turvallisuusmääräyksiä, jos Airbnb:ssä mukana olevien yrittäjien, ja niitä varmasti on, ei tarvitse näin tehdä? Hyvän palvelun pääidea on mennyt päälaelleen, kun yrittäjä ovat tulleet mukaan. Elämme aikaa, jolloin tällaisilla palveluilla voi tarpeeksi ovela tehdä paljon rahaa.

LENTOKONEIDEN UBER TULEE PIAN?

Juho: Minua kiinnostaa esimerkiksi Airbnb Experiences -niminen palvelu, jossa isännät voivat tarjota erilaisia aktiviteetteja matkailijoille, kuten vaikkapa opastettuja kävelyretkiä kohdekaupungissa.

Mikael: Kuka määrittelee näillekin, missä menee raja yritystoiminnalle? Jos jollakin on ollut vaikkapa konkurssiin mennyt koiravaljakkofirma, niin eikö hän voi laittaa sen nyt tällaisen palvelun alle ja olla välittämättä veroista ja määräyksistä? Pian joku keksii myydä Airbnb:n kautta siivouspalveluita.

Juho: Jakamistalouteen liittyviä liiketoimintamallejahan syntyy jatkuvasti. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on syntynyt muun muassa avaintenluovutukseen ja siivoukseen erikoistuneita palveluita Airbnb-toiminnan ympärille.

Mikael: Odotan vain, milloin joku keksii tyhjillään seisovien lentokoneiden ympärille Uber-palvelun. Miksi ei heittäisi koneella paria muutakin kaveria Oulusta Helsinkiin, jos on sinne suuntaan lähdössä? Ja kun tästä kerran saa korvauksen, niin sama matka on helppo tehdä uudestaan.

Juho: Tässä voi liikkua niin isot rahat, että lienee vain ajan kysymys, milloin valtiot puuttuvat asiaan.

Mikael: Jos lakeja muutetaan, niin silloin voisi purkaa matkailu- ja ravintolaalalta esimerkiksi anniskelua koskevia säännöksiä. On naurettavaa, että esimerkiksi olutta ei hotellissa saa viedä kahden metrin päähän anniskelualueelta. 

Juho: Ja samaan aikaan Airbnbkämpissä isännät tarjoavat usein oluet ja viinit matkailijoille rajoituksetta.

ONLINE-TOIMISTOT AHTAALLA

Juho: Olen monesti katsonut Airbnbasuntoja, mutta päätynyt aina lopulta varaamaan hotellin. Ne tarjoavat esimerkiksi bonus-järjestelmiä ja kanta-asiakastarjouksia. Olen itse aika käytännönläheinen majoitusvalinnoissani.

Mikael: Itse en halua matkoillani tutustua asuntojen isäntiin, vaan löytää kaupungin niin sanotusti itse. Voin kuitenkin kuvitella, että esimerkiksi vanhempani, jotka saattavat viipyä matkakohteessa kuukauden, voisivat hyötyä Airbnb:stä. Ei kukaan jaksa syödä joka aamu hotelliaamiaista, vaan kaipaa omaa keittiötä.

Juho: Airbnb:n kauttahan löytyy toki kyllä myös aamiaismajoitusta, joille se voi olla loistava markkinapaikka. Huonehinnasta veloitetaan majoittajilta 3 prosenttia ja vierailta 6–12 prosenttia palvelumaksuina. Tämä tulee monesti edullisemmaksi kuin monien muiden online-matkatoimistojen käyttö majoituspaikoille.

Mikael: Hittolainen, minunhan kannattaa laittaa pian hotellit sinne! Airbnb tosiaan ajaa online-matkatoimistot ahtaalle.

LUKSUSTA KOHTUULLISEN HINTAAN

Mikael: Tällä hetkellä uskon vertaismajoituspalveluiden iskevän kovimmin kaikkein pienimpiin paikkoihin, kuten B&B-majoitukseen. Seurauksena lienee se, että jäljelle jäävät vain isot hotelliketjut. Jos taas yritykset lähtevät mukaan vertaismajoitukseen, sen perimmäinen hieno idea romuttuu.

Juho: Olen tutkinut maaseutumatkailua ja itse asiassa sillä menee taantuman aikaan hyvin, koska ihmiset eivät lähde ulkomaille. Lisäksi Airbnb esimerkiksi sanoo, että yli 70 prosenttia majoituskohteista on suurten keskusten ulkopuolella, joten siten ne juuri lisäävät tarjontaa.

Mikael: Eri juttu lienee, että mikä on eri kohteiden käyttöaste?

Juho: Näitä lukujahan Airbnb ei paljasta hevillä. Pitää kuitenkin muistaa, että tämäkään palvelu ei ole tuottanut vielä yhtenäkään vuonna voittoa, vaan esimerkiksi viime vuonna 150 miljoonaa tappiota. Kuluttajan näkökulmasta palveluhan lienee hyvä, sillä hintakilpailu lisääntyy. Airbnb tarjoaa myös niin sanotusti tavallisille matkailijoille mahdollisuuksia luksukseen. Esimerkiksi Pariisissa hotellit ovat kärsineet, sillä kokonaisen asunnon vuokraaminen Pariisin Champs Elyseeltä on Airbnb:n kautta edullisempaa kuin luksushuoneen hotellista. ●

Matkailusilmä

Matkailusilmä on Visit Finlandin sidosryhmä- ja asiakaslehti. Matkailusilmä kertoo matkailuelinkeinon kuulumisia, taustoittaa Visit Finlandin tutkimustietoa ja tutustuttaa lukijat alan vaikuttajiin ja yrittäjiin.

© VISIT FINLAND • Puhelin: 029 46 95650 • Postiosoite: PL 358, 00181 HELSINKI • Käyntiosoite: Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki • www.visitfinland.fi

ISSN-L 0355-5194

ISSN 0355-5194 (Painettu)
ISSN 2242-9859 (Verkkojulkaisu)